fbpx
May 10, 2024

«ایران پر جوش و خروش» در ۲۹امین جشنواره جهانی فیلم مستند آمستردام (ایدفا) by radiozamaneh

http://ift.tt/2gvmABj

LINK در بیست و نهمین جشنواره جهانی فیلم مستند آمستردام (ایدفا) فیلم مستند «ایران پر جوش و خروش»، (Raving Iran) به نمایش در آمد. این فیلم اولین ساخته «سوزان رجینا مورس» مستند سازسوئیسی است.

«ایران پر جوش و خروش» داستان دو پسر جوان دی جی به نام‌های انوش و آرش است که در مهمانی‌های مختلط موسیقی «هاوس» و «تکنو» اجرا می‌کنند. فیلم با نشان دادن مراحل مختلف دعوت و آماده سازی یک مهمانی بزرگ با حضور جوانان در کویر آغاز می‌شود.

در ابتدای فیلم توضیح داده داده شده است که به دلیل محدودیت‌ها و حفظ امنیت اشخاص، فیلمساز مجبور بوده در بیشتر مواقع از دوربین موبایل استفاده کند. در بخش‌هایی از فیلم دوربین مخفی به کار گرفته شده: مثلاً در داخل ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جایی که دو شخصیت اصلی فیلم برای گرفتن مجوز آلبوم‌شان به نام «تیغ و ریش» به آنجا رفته اند و با محدودیت‌های انتشار آلبوم روبرو می‌شوند.

«انوش و آرش» به دلیل محدودیت‌ها و درهای بسته‌ی پیش رویشان، تصمیم به ترک ایران می‌گیرند. آنها درخواست می‌کنند که در یک جشن موسیقی در سوئیس شرکت داشته باشند.

درخواست از سوی برگزارکنندگان جشن پذیرفته می‌شود و آنها موفق به دریافت دعوت‌نامه و سپس ویزای سوئیس می‌شوند. آنها از ایران خارج می‌شوند و فیلم‌ساز آنها را در زوریخ دنبال می کند. در فیلم شاهد اقامت پنج روزه و اولین اجرای بدون ترس و محدودیتشان در خارج از ایران هستیم. روز برگشت فرا می‌رسد و این دو نفر برای ماندن و یا برگشت به ایران دچار شک و تردید هستند. در لحظه پایانی فیلم به راننده تاکسی می‌گویند: به فرودگاه نخواهند رفت.

فیلم در اینجا به پایان رسیده، بی‌آنکه از آینده انوش و آرش به عنوان دو پناهنده در سوئیس تصویری ارائه داده باشد.

%d bloggers like this: