fbpx
May 18, 2024

سوریه: آتش‌بس شکننده در جنگی که برنده و بازنده‌ای ندارد by radiozamaneh

http://ift.tt/2hK7DfV

LINK ایرج ادیب‌زاده – ادامه ی جنگ بین رژیم اسد و شورشیان – یکشنبه – در چند جبهه؛ می تواند آتش بس سراسری در سوریه رابه خطر اندازد . گروه های اپوزیسیون سوری امضا کننده توافق آتش بس با رژیم بشار اسد تهدید کرده اند در صورت ادامه نقض آتش بس از سوی نیروهای رژیم اسد و حمله ی این نیروها به مناطق تحت کنترل مخالفان ؛ توافق آتش بس امضا شده در آنکارا را منتفی اعلام می کنند . این توافق که کلیات آن روز شنبه در شورای امنیت نیز به تصویب رسید ؛ گروه های جهادی داعش و جبهه فتح شام و همچنین شبه نظامیان کرد « یگان های مدافع خلق » را مشمول طرح آتش بس قرار نداده است . هدف آتش بس زمینه سازی برای انجام مذاکرات صلح در پایان ماه ژانویه در آستانا پایتخت قزاقستان اعلام شده است . در حالیکه در سوریه آتش بس سراسری برقرار شده خبرگزاری های ایران از کشته شدن یکی دیگر از فرماندهان سپاه پاسداران به نام سردار پاسدار غلامعلی قلی زاده خبر داده اند . به نوشته خبرگزاری های ایران وی در مبارزه با کسانی که« تروریست های تکفیری » نامیده شده اند کشته شده . جمهوری اسلامی می گوید نیروهای اعزامی اش به سوریه در نبردها شرکت ندارند و فقط نقش مستشاری و آموزشی دارند. هنوز آمار رسمی در باره ی کشته شدگان نیروهای مسلح ایران در سوریه منتشر نشده است .

زمانه در بررسی اوضاع کنونی سوریه و آتش بس کنونی آن و نقش قدرت های منطقه در آینده این کشور ویران شده با ۳۲۰۰۰۰ کشته و میلیون ها آواره و پناهنده ؛ پرسش هایی را با منصور فرهنگ استاددانشگاه و تحلیلگر سیاسی در نیویورک و هوشنگ حسن یاری استاددانشکاه و تحلیلگر سیاسی در عمان؛ مطرح می کند :

· تا چه حد احتمال می‌رود که آتش‌بس برقرار شده در سوریه پایدار باشد؟

· اکنون حرف اول را در سوریه چه قدرتی می‌زند، روسیه، ترکیه، آمریکا و متحدان غربی‌اش، رژیم اسد؟ جمهوری اسلامی تا چه حد نفوذ کلام دارد؟ آیا در تعیین سرنوشت نهایی سوریه، قدرت‌هایی مثل غرب، روسیه، ترکیه و عربستان بها و نقشی هم به ایران می‌دهند؟

· اگر در سوریه صلح برقرار شود، جمهوری اسلامی بازنده است یا برنده، پیامد های آن برای مردم ایران چه خواهد بود؟

%d bloggers like this: